Scenariusze lekcji

Scenariusz lekcji – warsztat filmowy dla DZIECI

„Mały Książę” reż. Mark Osborne

1. Szkoła podstawowa kl. IV–VI – GODZINA Z WYCHOWAWCĄ

[…] dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu”.
Przemyślenia dotyczące najważniejszych wartości: dobra, miłości, przyjaźni i szacunku do człowieka -> Pobierz

  • Scenariusz z wykorzystaniem filmu (45 minut).
  • Scenariusz zgodny z podstawą programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 27 sierpnia 2012 r.).

2. Szkoła podstawowa kl. I-VI – Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

  • Scenariusz nr 1 To historia… o historii
  • Scenariusz nr 2 To historia… o pilocie
  • Scenariusz nr 3 To historia… by zachować duszę dziecka
  • Scenariusz nr 4 To historia… o przyjaźni
  • Scenariusz nr 5 To historia… o dorastaniu i zapominaniu, że było się dzieckiem

„Robinson Crusoe” reż. Ben Stassen, Vincent Kesteloot

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

  • Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich – „Poznajemy papugi”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych dla dzieci 6-letnich – „Piracka wyprawa”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa I – „Na pirackim statku”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa II – „Światło na morzu”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa III – „Mieszkańcy bezludnej wyspy”

„Misiek w Nowym Jorku” reż. Trevor Wall

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

  • Scenariusz zajęć dla dzieci 5-letnich – „Niedźwiedź polarny”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych dla dzieci 6-letnich – „Niedźwiedzie i niedźwiadki”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa I – „Zwierzęta dalekiej północy”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa II – „Arktyka czy Antarktyda”
  • Scenariusz zajęć zintegrowanych – klasa III – „Wielka Niedźwiedzica”

Scenariusze lekcji – warsztaty filmowe dla uczniów szkół GIMNAZJALNYCH I PONADGIMNAZJALNYCH

„Carte Blanche” reż. Jan Lusiński

1. Szkoła gimnazjalna – JĘZYK POLSKI

Relacja nauczyciel–uczeń w filmie „Carte Blanche” w reżyserii Jacka Lusińskiego -> Pobierz

  • Scenariusz z wykorzystaniem filmu i metod aktywizujących (45 min).
  • Scenariusz zgodny z podstawą programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 27 sierpnia 2012 r.).

2. Szkoła ponadgimnazjalna – GODZINA Z WYCHOWAWCĄ lub ETYKA

Zmagania osoby tracącej wzrok ze światem na podstawie filmu „Carte Blanche” w reżyserii Jacka Lusińskiego -> Pobierz

  • Scenariusz z wykorzystaniem nowych mediów i metod aktywizujących (45 min).
  • Scenariusz zgodny z podstawą programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 27 sierpnia 2012 r.).

3. Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

  • „Carte blanche” Jacka Lusińskiego – czyli jak na nowo zobaczyć siebie, pomimo utraty wzroku.
  • „A może ja nie chcę się rozklejać?” – historia nietypowego nauczyciela w filmie Jacka Lusińskiego „Carte blanche” – scenariusz lekcji języka polskiego dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Kulturowy motyw wzroku/ślepoty i jego znaczenie (WOK).

„Obietnica” reż. Anna Kazejak

1. Szkoła gimnazjalna – GODZINA WYCHOWAWCZA lub ETYKA

„Powiedz mi, po co ci te kombinacje…”, czyli o relacjach nastolatków i dorosłych w filmie „Obietnica” -> Pobierz

  • Scenariusz z wykorzystaniem multimediów (45 min).
  • Scenariusz zgodny z podstawą programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 27 sierpnia 2012 r.).

2. Szkoła ponadgimnazjalna – JĘZYK POLSKI

O manipulacji jako źródle zła – „Makbet” Williama Szekspira i „Obietnica” w reżyserii Anny Kazejak -> Pobierz

  • Scenariusz z wykorzystaniem nowych mediów i metod aktywizujących (45 min).
  • Scenariusz zgodny z podstawą programową (Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 27 sierpnia 2012 r.).

„Imagine” reż. Andrzej Jakimowski

1. Szkoła ponadgimnazjalna – GODZINA WYCHOWAWCZA

„Imagine” Andrzeja Jakimowskiego – przekraczanie siebie, przekraczanie granic -> Pobierz

„W ciemności” reż. Agnieszka Holland

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

1. Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej.

  • Scenariusz lekcji przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Przedmiot: historia, wiedza o społeczeństwie
  • Czas: 45 min.

2. Leopold Socha – bohater mrocznych lat Holocaustu.

  • Scenariusz lekcji przeznaczony dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych
  • Przedmiot: historia, wiedza o społeczeństwie, godzina wychowawcza
  • Czas: 45 min.
  • Zajęcia muszą zostać poprzedzone obejrzeniem filmu w reż Agnieszki Holland p.t. „W ciemności”

„Chce się żyć” reż. Maciej Pieprzyca

1. Szkoła ponadgimnazjalna – GODZINA WYCHOWAWCZA

 „Chce się żyć ” – film Macieja Pieprzycy -> Pobierz

„Czas niedokończony. Wiersze księdza Jana Twardowskiego” reż. Dariusz Gajewski

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

1. Scenariusz lekcji języka polskiego, wiedzy o kulturze dla gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych – W kontrapunkcie do współczesności… – filmowa etiuda Dariusza Gajewskiego „Czas niedokończony. Wiersze księdza Jana Twardowskiego”. – Walory dokumentu biograficznego – na przykładzie filmu.

2. Konspekt katechezy dla gimnazjów – Do szczęścia małymi krokami.

3. Konspekt katechezy dla szkół ponadgimnazjalnych – Różnorodność ludzkiej egzystencji w poezji ks. Jana Twardowskiego.

„Panie Dulskie” reż. Filip Bajon

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

1. Scenariusz lekcji języka polskiego dla szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych – Filip Bajon o fenomenie wiecznie żywej dulszczyzny – refleksje wokół sztuki Gabrieli Zapolskiej i filmu „Panie Dulskie”.

2. Scenariusz lekcji WOK dla szkół ponadgimnazjalnych. – Zagadnienia intertekstualności i adaptacji – na przykładzie filmu Panie Dulskie.

„Letnie przesilenie” reż. Michał Rogalski

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

1. Letnie przesilenie Michała Rogalskiego, czyli o nieudanej próbie normalnego życia w nienormalnym świecie wojny – scenariusz lekcji języka polskiego dla szkół ponadgimnazjalnych.

2. Życie obok zbrodni – scenariusz lekcji historii dla szkoły ponadgimnazjalnej z użyciem filmu Letnie przesilenie w reżyserii Michała Rogalskiego oraz tekstów źródłowych.

„Karski i władcy ludzkości” reż. Sławomir Grünberg

Materiały edukacyjne: -> Pobierz

„Czarny Czwartek. Janek Wiśniewski padł” reż. Antoni Krauze

Materiały edukacyjne zawierające scenariusze lekcji: -> Pobierz

1. To nie na darmo… Pamięć Grudnia.

  • Przedmiot: historia
  • Poziom nauczania: szkoła ponadgimnazjalna
  • Czas realizacji: 90 minut

2. To miała być pierwsza Wigilia w ich mieszkaniu… Historia rodziny Drywów z czarnym czwartkiem w tle – na podstawie filmu Czarny czwartek.

  • Przedmiot: historia, język polski, wiedza o społeczeństwie
  • Poziom nauczania: szkoła ponadgimnazjalna
  • Czas realizacji: 90 minut.

3. Czy będziesz mógł bez obrzydzenia spojrzeć w lustro, czyli o różnych postawach ludzi w trudnych czasach.

  • Przedmiot: historia, WOS, godzina wychowawcza
  • Poziom nauczania: szkoły gimnazjalne i ponadgimnazjalne
  • Czas realizacji: 90 min